Na Slovensku máme množstvo lokálnych výrobcov, ktorí sa v biznise rozhodli ísť zložitou, no za to poctivou cestou. Ich produkty sú lokálne a spĺňajú tie najprísnejšie štandardy. Nie preto, že to nariaďujú nejaké smernice, ale preto, lebo veria, že ide o jediný spôsob ako si získať vernosť zákazníka a na konci dňa byť hrdým lokálnym podnikateľom.
Presne toto je prípad ľubozvučnej značky Jablčnô, ktorá to na našom trhu nemala vždy ľahké, no dokázala sa udržať. Na svojom konte má ocenenie z medzinárodne uznávanej súťaže Great Taste Awards v Londýne, kde Jablčnô urobilo Slovensku vynikajúce meno.
Kľúčom k úspechu je kvalitná surovina
Súčasná situácia na trhu je žiaľ taká, že pre výrobcov je ekonomicky oveľa výhodnejšie nakúpiť suroviny zo zahraničia a nemusieť „drieť” v sadoch či na poliach. To však nie je prípad Jablčnô. Ako už sám názov napovedá, alfou a omegou značky sú jablká a jablková šťava. Tá pochádza z ich vlastných jablkových sadov, ktoré sa nachádzajú na južnom Slovensku, v Kravanoch nad Dunajom.
zdroj: Jablčnô
„Vďaka tomu, že disponujeme svojimi sadmi, môžeme dohliadnuť na proces pestovania jabĺk a spoľahnúť sa na ich kvalitu. Ak máte túto výhodu, že 100%-ne poznáte svoju surovinu, je to upokojujúce a zároveň aj ekonomickejšie. Dopestujeme, spracujeme, namiešame nápoje, nafľaškujeme, distribuujeme a predávame. Zákazník tým získava dôveru v našu značku, nakoľko vidí, že nemáme dôvod niečo skrývať,” hovorí Matúš Fürek, stojaci za značkou Jablčnô.
V týchto sadoch sa navyše jablká pestujú v sprísnenom režime, tzv. Integrovanej produkcie, kedy je na ich dopestovanie využívané zásadne nižšie množstvo chemických prostriedkov než v klasickom konvenčnom type, je to predstupeň BIO produkcie.
Budovanie imunity jablkami
Obzvlášť v dnešnej dobe je maximálne dôležité dbať o svoju imunitu. Je preto škoda, že mnohí z nás ani netušia, čo sa v ovocí, ktoré je našej krajine tak blízke, naozaj nachádza. Jablká sú jednoducho vitamínovou bombou. Potvrdzuje to aj tím Jablčnô, ktorí tvoria skutočný Jablčkári. Jablká spracúvajú šetrne, aby bolo vo finálnom produkte zachované maximálne množstvo vitamínov, minerálov a ostatných zdraviu prospešných látok.
zdroj: Unsplash
„Je všeobecne známe, že ak zjete jedno jablko denne, nebudete potrebovať lekára. Má to samozrejme svoje opodstatnenie, a dnes už vieme, že jablko má napríklad 13 rôznych druhov vitamínov. Najviac z nich vystupuje vitamín C, ktorý významne pomáha pri budovaní imunity našich organizmov. Rovnako obsahuje široké spektrum minerálov a stopových prvkov. Čo je zaujímavé, niektoré jablká obsahujú vyše 80 % vody, čo ideálne dopĺňa denný pitný režim. Taktiež sú jablká bohaté na vlákninu, ktorá je mimoriadne dôležitá pre náš tráviaci trakt a pomáha udržať naše zažívanie v dobrej kondícii,” hovorí.
Na výrobu nápojov z portfólia Jablčnô sa používajú jablká, ktoré štandardne obsahujú vitamíny: A, B1, B2, B6, B12, C, E, K; kyselinu listovú a pantoténovú, ale aj minerály a ostatné zdraviu prospešné látky ako draslík, fosfor, horčík, vápnik, železo, mangán, fluorid, luteín, Omega 3 kyseliny, Omega 6 kyseliny či betakarotén.
Keď veci nerobíte ako väčšina, vzniká unikát
Jablčnô ako jeden z mála výrobcov používa stopercentnú jablkovú šťavu, nie koncentrát. Ide o zásadný aspekt, čo to však znamená pre zákazníka?
„Nápoje z koncentrátov dnes predstavujú väčšinu trhu a má to svoje dôvody. Pre lepšie porozumenie si treba vysvetliť čo to vlastne koncentrát je. Proces výroby spočíva, najprv vo vylisovaní ovocia, čím vznikne čerstvá šťava. Tá sa následne zahreje až na 110°C a odparí sa cca 80 % vody. Takto vzniknutá surovina sa následne zmrazí a distribuuje po svete,” popisuje Matúš.
zdroj: Jablčnô
Hlavne z logistického a ekonomického hľadiska je to výhodné, nakoľko stačí transportovať iba ⅕ objemu, čo výrazne šetrí náklady. Následne u finálneho spracovateľa sa koncentrát opäť riedi pitnou vodou a prípadne obohacuje o vitamíny a ďalšie látky, napríklad tie konzervačné. Výsledný produkt je však väčšinou ochudobnený o tie pôvodné prírodné vitamíny, minerály, enzýmy a ďalšie zdraviu prospešné látky.
„Ak by som to mal zhrnúť, koncentrát je veľmi vzdialený kvalite a hlavne obsahu živín čerstvej šťavy a preto je jeho využívanie v našich produktoch pre nás tabu. Výsledný efekt pre nášho zákazníka je ten, že si kúpi nápoj, ktorého hlavná surovina (jablková šťava) vznikla na južnom Slovensku, jablká dozreli na slnku a mali na to dostatok času,” ozrejmuje.
zdroj: Jablčnô/ Aqualina
Do nápojov Jablčnô dokonca pridávajú aj bylinky z lúk na východnom Slovensku či iné lokálne ingrediencie. Aj keď dnes sú ľudia zvyknutí na výrobky s množstvom pridaného cukru a konzervačných látok, v prípade Jablčnô by si ich hľadal len ťažko.
Problém premenili na konkurenčnú výhodu
Veľa potravín v dnešných obchodoch je doslova vyrobených ako autá vo fabrike. Šablónovitá chuť, každá šarža je na vlas rovnaká. V mnohých biznisoch ide o osvedčenú cestu, no Jablčnô ňou nešlo. „Tak ako stolár nevie, ako bude vyzerať kresba dreva, tak ani my nevieme na 100 % zaručiť chuť jabĺk,” hovorí Matúš.
Pripomína, že na výslednú chuť jabĺk vplýva množstvo faktorov, na ktoré človek nemá vplyv. Od počtu slnečných dní v roku, cez priemernú teplotu až po pôdu, v ktorej je jabloň zasadená.
zdroj: Jablčnô/ Páni Baklažáni
„Je otázka či sa na to budeme pozerať ako na hendikep alebo benefit. My v tom vidíme práve to druhé. Ak zákazník vidí a cíti, že chuť Jablčnô nie je vždy absolútne rovnaká, má priamy dôkaz toho, že to je prírodný nápoj. Keď totiž používate umeliny, nie je problém zaručiť úplnú totožnosť chuti, otázny je však následný efekt pre samotný organizmus.”
Dôležité je prijať rozhodnutie a potom za ním tvrdohlavo ísť
Tím Jablčnô dnes do mnohých obchodov a kaviarní prináša kus našej prírody v tekutej podobe. Z podnikateľského hľadiska by sa mnohým mohla naskytať otázka, kedy značka „rozhodí siete” a dá vo svojom portfóliu šancu aj inému ovociu. Veď tak to robia aj iní. Matúš a jeho tím v tom však má jasno.
zdroj: Jablčnô/ Veve´s cafeteria
„Bolo obdobie, že sme uvažovali aj nad inými ovocím avšak z tohto špekulovania sme sa už vyliečili. Nakoľko si uvedomujeme, že nemôžeme byť najlepší vo všetkom, museli sme si jasne zvoliť jeden smer. Celú našu kreatívnu a profesionálnu snahu smerujeme na jablká a snažíme sa maximalizovať naše vedomosti a schopnosti pracovať s nimi. Jedine týmto spôsobom môžeme ašpirovať na to byť najlepšími v tomto obore a predstavovať pre zákazníka stabilného partnera, v ktorého bude mať dôveru.” dodáva.